Województwo Zachodniopomorskie jest regionem o olbrzymim potencjale turystycznym. Szeroki dostęp do morza, rozwinięta sieć rzeczna wraz z lokalnymi pojezierzami, sprzyjające warunki klimatyczne – to atuty, dzięki którym region jest doskonałym miejscem do uprawiania turystyki i sportów wodnych z żeglarstwem na czele.
Dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej powstaje oraz prężnie się rozwija Zachodniopomorski Szlak Żeglarski. Tworzy go sieć portów i przystani jachtowych zlokalizowanych między Gryfinem nad Odrą, poprzez Szczecin, Zalew Szczeciński, Zatokę Pomorską po wybrzeże morskie w Darłowie.
Zachodniopomorski Szlak Żeglarski wkrótce stanie się najbardziej konkurencyjnym produktem turystycznym w Polsce. Realizowanych jest 16 inwestycji, o łącznej wartości 229 mln zł, w tym 92,5 miliona złotych pochodzi ze środków europejskich.
Kompleksowa modernizacja infrastruktury żeglarskiej, rozbudowa i unowocześnianie portów i przystani Szlaku, realizowane są z trzech programów. Dzięki środkom Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka powstają mariny i porty turystyczne w: Wapnicy, Wolinie, Kamieniu Pomorskim, Niechorzu, Mielnie, Darłowie, Szczecinie oraz w Kołobrzegu.
Z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego finansowana jest: budowa portu jachtowego w Świnoujściu, budowa infrastruktury rekreacyjnej i żeglarskiej w Stepnicy oraz budowa Euroregionalnego Centrum Edukacji Wodnej i Żeglarskiej w Szczecinie. W ramach programu Interreg IV A realizowana jest transgraniczna rozbudowa infrastruktury turystycznej sportów wodnych w Uniwersyteckim Mieście Hanzeatyckim Greifswald i w Trzebieży (Gmina Police), baza turystyki żeglarskiej – Port Jachtowy Szczecin i ZeRUM Ueckermunde oraz rozbudowa infrastruktur Centrum Turystyki Wodnej w Schwedt nad Odrą i budowa śródmiejskiej części Nabrzeża w Gryfinie. Inwestycje, które zakończyły się w 2013 roku dały podstawę do tworzenia coraz to bardziej rozwiniętych usług związanych z turystyką wodną. Wzrosła pojemność blisko połowy spośród obecnie funkcjonujących portów jachtowych, a to z kolei stanowić będzie impuls do rozwoju następnych miejsc dla żeglarzy i miłośników innych sportów wodnych.
Zachodniopomorski Szlak Żeglarski pozwoli na pełne wykorzystanie możliwości jakie daje jego transgraniczne położenie oraz naturalne powiązanie z europejską siecią śródlądowych i morskich dróg wodnych.


Jezioro Dąbie

Na terenie Pomorza Zachodniego znajduje się jezioro Dąbie, które jest największym jeziorem na terenie województwa. Powierzchnia lustra wody obejmuje 54,08 km2, co powoduje, że jest to 4 jezioro pod względem wielkości w Polsce. 15 października 1939 roku jezioro zostało w całości włączone do Miasta Szczecina, które jest stolicą województwa zachodniopomorskiego (18% powierzchni).
Jezioro Dąbie jest jeziorem deltowym. Znajduje się na obszarze delty rzeki Odry. Powstało pomiędzy wałami brzegowymi odgałęzień Odry. Od strony wschodniej jeziora usypano wał przeciwpowodziowy. Jest to zbiornik płytki. Proces zarastania na tym jeziorze jest zaawansowany. Jezioro to posiada niskie i zabagnione brzegi. Jezioro Dąbie stanowi dawną zatokę Zalewu Szczecińskiego, która została odcięta delta Iny.
Powierzchnia Jeziora Dąbie wynosi 5600 hektarów, długość to około 15 kilometrów, a szerokość 7 kilometrów. Jego średnia głębokość to zaledwie 3,5 m, a głębokość maksymalna 8 m w torze wodnym. Ta głębokość sprawia, że jezioro Dąbie jest jedynym w Polsce jeziorem dostępnym dla statków pełnomorskich. Długość toru wodnego wynosi 14,5 km, szerokość 150 m, a głębokość 10 m. Natomiast wyporność wynosi 2947 ton.Łączy ona port Schwedt nad Odrą z Zatoką Pomorską. Jezioro Dąbie jest połączone systemem kanałów z głównym biegiem Odry. Jezioro Dąbie dzieli się na północne Dąbie Wielkie i południowe Dąbie Małe.

Do Jeziora Dąbie wpływają rzeki:
Duńczyca,
Święta,
Płonia
Regalica (prawa odnoga Odry).

Wypływają z jeziora Dąbie następujące rzeki:
Iński nurt,
Czapina,
Babina.

Nad brzegami jeziora Dąbie znajduje się wiele przystani żeglarskich:
marina “Camping Marina” PTTK,
marina Euro Jachtklubu “Pogoń”, w której znajduje się nasza baza
przystań jachtowa “Marina Hotele”,
marina Jacht Klubu AZS,
marina Jacht Klubu “Harcerski Ośrodek Morski”,
przystań żeglarska Jacht Klubu Morskiego LOK,
przystań żeglarska Klubu Ligi Morskiej „Prawobrzeże” w Szczecinie,
przystań turystyczna Ośrodka Morskiego Pałacu Młodzieży,
przystań turystyczna Goleniowskiego Młodzieżowego Domu Sportu w Lubczynie.

Na Jeziorze Dąbie przez cały rok dominują wiatry północno zachodnie. Występuje tu wiele gatunków ryb: okonie, węgorze, płocie i inne ryby napływające z Odry. Przekrój gatunkowy ryb jest więc dość spory. Występuje tu także chroniona ciosa i rozpiór. Dąbie w całości znajduje się w obszarze specjalnej ochrony ptaków “Dolina Dolnej Odry”.
Ciekawostką Jeziora Dąbie jest zatopiony w północnej części jeziora, przy Inoujściu, niemiecki tankowiec Urlich Finsterwalde. Został wyprodukowany w 1941 roku i służył do transportu benzyny syntetycznej z fabryki w Policach. Nad jeziorem położone jest szczecińska dzielnica Dąbie oraz wsie powiatu goleniowskiego: Czarna Łąka i Lubczyna.


Zalew Szczeciński

Położenie: na terytorium Polski i Niemiec. W Polsce w granicach czterech powiatów: powiat policki, goleniowski, kamieński i gmina z prawami powiatu Świnoujście / województwo zachodniopomorskie
Powierzchnia: 687 km² (wraz z cieśninami 911,8 km²)
Głębokość: średnia 3,8 m, maksymalna naturalna 8,5 m (głębokość toru wodnego Szczecin-Świnoujście wynosi średnio 10 m)
Zalew Szczeciński jest najbardziej wysuniętą na południe zatoką Morza Bałtyckiego. Powstał w wyniku wtargnięcia na ląd morza w czasie transgresji litorynowej. Jest laguną przybrzeżną, formalnie wg prawa morza zalicza się do morskich wód wewnętrznych.
Akwen ma 55 km długości, do 22 km szerokości i posiada bardzo urozmaiconą linię brzegową. Przez zalew przebiega polsko-niemiecka granica państwowa oraz ważny dla żeglugi pogłębiony tor wodny ze Szczecina do Świnoujścia. Głównym dopływem Zalewu Szczecińskiego jest Odra, która zasila akwen średnio 17 km³ w ciągu roku.
Zalew Szczeciński bezpośrednio łączy się z Jeziorem Dąbie, zaś z Morzem Bałtyckim połączony jest cieśninami: Pianą (niem. Peenestrom) na zachodzie, Świną pomiędzy wyspami Wolin i Uznam oraz Dziwną na wschodzie. Akwen dzieli się na dwie części – po stronie zachodniej (niemieckiej) znajduje się Mały Zalew, zaś po stronie wschodniej, polskiej – Wielki Zalew o powierzchni 410 km².
Zalew Szczeciński pełni funkcję rekreacyjną. To popularny akwen wśród amatorów sportów wodnych, w tym żeglarzy oraz wędkarzy. Nad zalewem znajduje się wiele kąpielisk, jak to w Stepnicy – z piaszczystą plażą, wypożyczalnią sprzętu pływającego, placem zabaw i alejkami parkowymi.
Wokół zalewu zarówno po stronie polskiej jak i niemieckiej biegnie międzynarodowy szlak rowerowy o długości 272 km. Interesujący jest również Szlak Nad Bałtykiem i Zalewem Szczecińskim – pieszy szlak turystyczny o długości 98 km.
Atrakcje w pobliżu Zalewu Szczecińskiego
Atrakcyjna lokalizacja Zalewu Szczecińskiego aż prosi się o zejście na stały ląd. Szczecin, Świnoujście i Międzyzdroje ze swoimi licznymi zabytkami są tutaj na wyciągnięcie ręki. Będąc nad zalewem grzechem byłoby nie zakotwiczyć na jedynej polskiej wyspie – Wyspie Wolin. W środkowo-zachodniej części wyspy znajduje się Woliński Park Narodowy skupiający najcenniejsze fragmenty wybrzeża klifowego. Będąc na wyspie warto również wstąpić do miasta Wolin i zwiedzić Centrum Słowian i Wikingów – skansen, w którym można zobaczyć rekonstrukcje chat z okresu wczesnego średniowiecza. A może komuś uda się tutaj przyjechać 26-28 lipca? To właśnie wtedy odbędzie się tutaj Festiwal Słowian i Wikingów, jedna z największych, wczesnośredniowiecznych imprez w Europie. Wielkie bitwy, inscenizacje wydarzeń historycznych, regaty i rejsy rekonstrukcji dawnych łodzi to tylko kropla w morzu atrakcji. Warto się wybrać.
Żeglarstwo
Zalew Szczeciński to dobre miejsce do uprawiania jachtingu. Wymaga jednak zachowania ostrożności przez wzgląd na niewielką głębokość zalewu oraz rozciągające się wokół brzegów liczne płycizny i mielizny. Niebezpiecznie jest zwłaszcza wzdłuż wschodniego brzegu Dużego Zalewu – tutaj wypłycenia mogą sięgać nawet do pół metra, ponadto od strony klifów trasę blokują potężnej wielkości głazy polodowcowe.
Należy również pamiętać, że po polskiej stronie zalewu wody uznawane są „wewnętrzne wody morskie”, dlatego nie można po nich pływać jachtem bez odpowiednich uprawnień.
Mimo wszystkich utrudnień Zalew Szczeciński jest chętnie wybieranym akwenem przez żeglarzy. W otoczeniu Zalewu Szczecińskiego znajdują się porty i przystanie jachtowe będące częścią Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. W ramach tego projektu inwestycyjnego m.in. w ubiegłym roku zakończono budowę przystani żeglarskiej przy Kanale Młyńskim w Stepnicy. To największa nad Zalewem Szczecińskim nowoczesna baza do uprawiania żeglarstwa, wyposażona w pełny węzeł sanitarny, mogąca pomieścić do 300 jednostek. Przy Kanale Młyńskim działa LOK Klub Żeglarski, który organizuje zajęcia żeglarskie dla najmłodszych. Ponadto przeprowadzane są tutaj kursy na patent sternika jachtowego i sternika motorowodnego.

W Kopicach znajduje się niewielka przystań żeglarska prywatnego inwestora z dwoma basenami, przystosowana do cumowania około 40 jednostek. Nie bez powodu przystań zwana jest Przylądkiem Piratów Tortuga – utrzymana w pirackim stylu marina obiecuje prawdziwą piracką przygodę. Zaś Nowe Warpno może pochwalić się nowo wybudowaną przystanią jachtową usytuowaną na brzegu Jeziora Nowowarpieńskiego, połączonego z Zalewem Szczecińskim. Znajduje się tu miejsce dla 60 jednostek.
W Trzebieży swoją marinę ma Centralny Ośrodek Żeglarstwa. Zlokalizowany na zachodnim brzegu Zalewu Szczecińskiego ośrodek prowadzi kursy żeglarskie i motorowodne, szkolenia manewrowe dla żeglarzy oraz organizuje rejsy pełnomorskie. COŻ oferuje czarter jachtów i jednostek pływających. Na wyposażeniu znajdują się Nefryty, Cartery, trzy jachty typu J-80, dwa J-140, Draco oraz żaglowiec brygantyna – s/y Kapitan Głowacki. Przystań żeglarska COŻ posiada dwa baseny jachtowe, w których może przebywać jednocześnie 120 jednostek. Ośrodek oferuje szeroki wachlarz usług żeglarskich związanych z taklowaniem jednostek, remontami, przygotowaniem do rejsów, holowaniem i etc.

Poniżej udostępniamy link do pobrania locji Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego

http://marinas.pl/marinas-pl/locja-zachodniopomorskiego-szlaku-zeglarskiego/